Info en prijzen
Wat is Odoo en waarom kiezen voor Odoo?
Zeker eerst eens kijken op odoo.com als u nog nooit hoorde van Odoo maar anders weet u wel waar het om gaat. Wat voor u misschien niet meteen zo duidelijk is en waarom ik een Odoo fan ben ...
-
Fabien Pinckaers, de maker van Odoo stelt 1 ding voorop, de beste software creëren voor het beheer van al uw bedrijfsprocessen. Elk jaar komt er een verbeterde versie uit en alle applicaties die nodig zijn voor een optimale, efficiënte werking van uw bedrijf zijn geïntegreerd.
-
Omdat Odoo open source (nu open core) is, zijn niet alleen de huidige 1900 werknemers van Odoo actief bezig met de software maar naar schatting wereldwijd 190.000 mensen zoals ik.
Hoeveel kost Odoo?
Odoo zelf
Odoo heeft 2 versies, de community (de basis) en enterprise versie (de basis + extra apps).
De community versie is nog steeds open source en dus gratis. Of de open source versie voor u voldoende is, hangt volledig van uw activiteiten af en welke apps u nodig heeft.
Als u kiest voor de enterprise versie betaalt u per gebruiker. Ofwel 25 euro per maand bij Odoo online hosting ofwel 37,5 euro per maand voor on-premise of sh hosting.
Hosting
Odoo online
Bij Odoo zelf betaalt u niet extra voor de hosting en heeft u het bijkomend voordeel dat zowel updates als upgrades naar nieuwere versies (elk jaar) gratis zijn. Aan elk voordeel een nadeel ... bij odoo.com moet u het doen met de apps van Odoo en kan u zelf geen extra apps installeren. U kan wel het één en ander zelf sturen zonder custom code met de Studio app en automated actions, een aan te raden keuze maar daar zijn wel grenzen aan.
Odoo on-premise
Als odoo.com voor u geen optie is, kan ik u hosting aanbieden voor 66 euro per jaar. Updates van de gebruikte Odoo versie en het nodige onderhoud van de server gebeurt in regie.
Odoo sh
Als er veel custom code nodig zal zijn, is het zinvol om odoo.sh te bekijken. Een hosting platform volledig afgestemd op Odoo.
Mijn dienstverlening
Algemeen
Al mijn werk gebeurt in regie en wordt gelogd per minuut. In mijn Odoo portaal kan u mijn prestaties continu opvolgen.
Opleiding en configuratie
Odoo inzetten/implementeren voor uw firma is geen kleintje en u zal zeker alle hulp kunnen gebruiken. Ik ondersteun u zo efficiënt mogelijk met opleiding en configuratie.
Extra modules
Buiten opleiding en configuratie, ondersteun ik u ook in de keuze, installatie en onderhoud van extra modules wanneer de standaard functionaliteit van Odoo in een bepaalde situatie niet voldoet.
-
OCA modules zijn gratis en zeker kwailteitsvol.
-
Third party modules zijn meestal betalend en de kwaliteit ervan is op voorhand niet gekend. U moet er rekening mee houden dat er mogelijks extra werk nodig is buiten de aankoopkost.
-
Eigen geschreven modules zijn ook mogelijk.
Updates en upgrades
Wanneer u start met Odoo, start u met een bepaalde versie. Het onderhoud van de Odoo code binnen dezelfde versie noemt men een update. Dit moet op regelmatige tijdstippen gebeuren en kan eventueel een impact hebben op extra modules maar die is eerder minimaal.
Elk jaar in oktober brengt Odoo een nieuwe versie uit. Het overstappen/migreren naar de nieuwe versie kan wel een grote impact hebben op extra modules en vraagt dus meer werk. Een overstap is altijd wenselijk maar dient niet zomaar onmiddellijk te gebeuren. We bekijken samen kosten/baten.
Odoo learning partner
Ik ben al enkele jaren een Odoo partner maar je zal mij niet vinden op de officiële partner pagina van Odoo. Hier vind je de 3 officiële levels gaande van Ready naar Silver naar Gold en ik ben een zogenaamde Learning partner, iemand die zich voorbereidt om door te groeien naar Ready partner enzoverder. Dat is mijn ambitie niet dus Learning partner, since 2015 and always learning! :-)
Wat is FreePBX en waarom FreePBX?
FreePBX is een open source softwarepakket voor het beheer van een telefooncentrale. (Eigenlijk is Asterisk de basis en is FreePBX een grafische laag over de Asterisk telefoniesoftware.) U kan er alle telefonievereisten zoals een antwoordapparaat, automatisch doorschakelen, een keuzemenu, … mee opvangen. De software zelf is gratis, alleen komen er natuurlijk heel wat technische vraagstukken op u af en dan kan o.s.admin uw partner zijn.
Wat kunnen wij voor u doen?
Samen met Eric Baggen van Bacose (een krak in netwerken, servers en IT beveiliging) zal ik zorgen voor …
- De koppeling van uw vast telefoonnummer aan het internet.
- De telefooncentralesoftware en de nodige configuratie in de cloud.
- De aankoop en configuratie van open source hardware Yealink toestellen.
- Documentatie over het beheren van uw centrale.
- Hulp bij problemen en configuratie.
Hoe werken wij?
U laat ons weten hoeveel toestellen en welke types u wenst en wij gaan aan de slag met de nodige configuratie. In tussentijd vragen we de overdracht van uw bestaand telefoonnummer aan en wanneer u er klaar voor bent, kan de switch gebeuren. Vanaf dan belt u een pak goedkoper, zelfs veel goedkoper dan bij de grote spelers op de Belgische markt.
Hoeveel kost het?
Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW!
éénmalige kosten
software
- 15 euro voor de installatie van de trunk bij OVH + configuratie van OVH account setup en nummeroverdracht in regie.
- Opzetten van een FreePBX installatie in regie (circa 3u).
- Configuratie, zoals extensies, een antwoordapparaat, keuzemenu, … in regie.
hardware
- Marktconforme Yealink prijzen, zoals 65 euro voor de T21P en 110 euro voor de T27P.
- Configuratie van de telefoons in regie.
maandelijkse kosten
bij OVH
- 15 euro per trunk (koppeling vd telefoonlijn met het internet) met (minimum) 5 simultane lijnen
- 1 euro per telefoonnummer
- belkosten (De gesprekken worden aangerekend per seconde, vanaf de eerste seconde en er is geen connectiekost.)
- Naar Belgische vaste nummers 0,018 euro per minuut.
- Naar Belgische mobiele nummers 0,026 per minuut.
- Zie hier voor de overige tarieven.
bij o.s.admin
- 12 euro per FreePBX installatie
- 7 euro per gebruiker (extensie)
onderhoudskosten
Aan de FreePBX/Asterisk software wordt zoals altijd continu gewerkt en er komen op tijd en stond geüpdatete versies uit, de ene al belangrijker dan de andere. Het is op zich geen must om continu up to date te zijn maar owv veiligheidsredenen is dat wel de beste keuze.
Er zijn 2 opties voor u ...
-
U kiest voor automatische updates. Voordeel hiervan is dat u hiervoor geen kosten heeft. Nadeel is dat uw telefooncentrale misschien tijdelijk onbeschikbaar is wanneer er zich problemen zouden voordoen ten gevolge van een update. Wij helpen u uiteraard asap verder maar kunnen niets garanderen.
-
U kiest voor handmatige updates (tijdsinterval naar uw wens) waardoor wij op het moment van de updates ten eerste al zeker beschikbaar zijn als er zich problemen zouden stellen en ten tweede ook gerichter kunnen troubleshooten. Deze prestaties gebeuren in regie.