SEO analyse en hulp

Heeft u een WordPress website of Odoo webshop en wil u graag meer inzicht in de vindbaarheid van uw site, dan sta ik u graag met raad en daad bij. Zoals u ondertussen al wel weet, vind je online ontelbare gratis en zelfs heel knappe tools om een website seo analyse uit te voeren maar er komt meteen heel wat vakjargon op u af. Welke punten zijn prioritair en hoe kan je het een en ander zo efficiënt mogelijk verbeteren? Hier alvast een lijstje met vragen die ik voor u in die volgorde overloop …

  • Is uw webiste ingediend bij de Google Search Console?
    • Zijn er problemen?
  • Is uw site snel?
    • Zijn uw afbeeldingen niet te groot?
    • Is de HTML, CSS en JavaScript geminimaliseerd?
    • Wordt JavaScript asynchroon uitgevoerd?
  • Zoekwoorden …
    • Zijn je zoekwoorden goed gekozen (short- vs longtail)?
    • Zijn je pagina’s goed geoptimatiseerd om gevonden te worden voor een bepaald zoekwoord?
      • Komt het zoekwoord voor in de url?
      • Komt het zoekwoord voor in de titel?
      • Komt het zoekwoord voor in de alt description?
      • Komt het zoekwoord voor in headings?
      • Komt het zoekwoord voldoende voor in de tekst zonder het te overdoen?
      • Komt voor in de naam en alt attribute van de bijhorende image?
    • Komt het voor als anchor tekst in de links (zowel intern als extern) naar je pagina?
    • Zijn er toch geen meerdere pagina’s gekoppeld aan hetzelfde zoekwoord?
  • Navigatie (en internal linkbuilding) …
    • Is de structuur van uw site eenvoudig, logisch en efficiënt?
    • Zijn de anchor teksten van je links goed gekozen?
    • Is je pagina toch vanaf een andere pagina bereikbaar? (orphaned)
    • Zijn er links naar andere pagina’s in je pagina? (dead-end)
    • Navigatie die niet voorzien wordt in de header kan in de footer voorzien worden.
    • Zijn er broken links, images?
  • Mobiel …
    • Popups zijn toch inactief?
    • Tekst staat toch niet te dicht op elkaar?
    • Maak je gebruik van AMP? (Accelerated Mobile Pages)
  • Lokale SEO
    • Ben je geregistreerd bij Google My Business?
    • Maak je voldoende gebruik van uw locatie/adres in de inhoud van je site en maak je dan gebruik van structured data (schema.org)?
    • Ben je geregistreed bij websites als de Gouden Gids? Zeker niet betalen voor deze soorten websites! Zijn je naam, adres en telefoonnummer telkens exact gelijk opgegeven? (NAT) TIP: bespioneer je concurrentie om te zien waarvan zij allemaal doorlinken.
    • Heb je al veel positieve reviews verzameld?
  • External linkbuilding …
    • Heb je de backlinks vanaf websites met lage rankings geëlimineerd?
  • Social media …
    • Ben je actief op sociale media en heb je de link naar je website gelegd?

Hier een lijst met die fantastische gratis tools … (more to come)

Hier ook een overzichtje van autoriteiten op vlak van SEO … (more to come)

Scroll to Top