Maak gretig gebruik van de AMP opportuniteit

How I speed up my WordPress sites

Maak je pagina's op mobiel razendsnel en profiteer van het SEO voordeel ... Google geeft je extra punten!

Wat is AMP?

AMP is de afkorting van Accelerated Mobile Pages (een initiatief van Google), versnelde mobiele pagina’s dus. Hoe kan je AMP best zien … voor elke pagina op je website bestaan er voortaan 2 versies, eentje voor op desktops en tablets en eentje voor op mobiel. Deze laatste is technisch gezien een gestripte versie van de eerste. Er zijn strikte regels opgelegd van welke web technologieën er gebruik gemaakt mag worden met het doel om vertragende technologiën te bannen.

Moet je een tweede versie van je website bouwen dan?

Nee, dat moet niet als je gebruik kan maken van geautomatiseerde tools en dat raad ik je ook zeker aan.

Ziet mijn mobiele versie er dan helemaal anders uit?

Liefst niet want daar is Google nu ook weer niet op uit. Kies de juiste geautomatiseerde tool en dat komt op het eerste zicht al heel goed. Dan is het kwestie om de pagina’s individueel te evalueren want sommige stukken zullen gewoon geskipt worden. Voorzie daar dan (enkel op mobiel) een stukje dat wel automatisch vertaald kan worden naar AMP.

Waarom is AMP een opportuniteit?

Google rankt pagina’s die gebruik maken van AMP, hoger. Je ziet dat aan het grijze bolletje met bliksemschicht in de zoekresultaten op mobiel.

Kom ik dan sowieso voor mijn concurrent in de zoekresultaten op mobiel?

Nee, als uw concurrent veel interessantere informatie aanbiedt dan u en veel beter rekening houdt met de SEO regeltjes, dan zal dat niet het geval zijn.

Kan je alleen met AMP razendsnelle mobiele pagina’s aanbieden?

Nee, er zijn zeker ook andere alternatieven en Google zal je zeker niet afstraffen als je het niet op de AMP manier doet.

Zal AMP wel blijven bestaan?

En is het dan wel de moeite om er in te investeren? Of AMP zal blijven bestaan, durf ik helemaal niet te beweren. Er is ook heel wat controverse over maar als je ziet dat het initiatief startte in 2015 en Google je na 4 jaar zelfs hoger rankt als je meegaat in het verhaal, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat het vrij snel naar de prullenmand zal verdwijnen. Het kan natuurlijk, maar als je dan zorgt dat je AMP inspanning niet te veel manueel werk vraagt, heb je volgens mij niet zoveel te verliezen.

Scroll to Top