Hoe doe je concreet aan SEO in WordPress?

Hoe doe je concreet aan SEO in WordPress?

SEO, je kan er over blijven lezen ... maar hoe pas je het nu echt concreet toe? Lees hier hoe je in WordPress je zoekwoorden koppelt aan je posts en pages en opvolgt of ze er op vooruit gaan.

Eerst en vooral heb je een goede plugin nodig en er zijn er vele te vinden, maar eentje springt er boven uit, bavoko.tools. De Bavoko plugin installeren maar en dan …

Koppel je keywords aan je posts en pages

Ga naar Opage > Priority keywords en sorteer je pagina’s op PRIO 1 keywords, de ontbrekende eerst. Wat is de bedoeling? Als je nog niet echt aan SEO deed, heb je zelf nog niet bepaald welke keywords je met een bepaalde pagina of post wil targetten (=gevonden wil worden), maar Google heeft je website hopelijk al wel geïndexeerd en heeft zelf keywords aan je pagina gekoppeld (gewoon de woorden die er het meest in voorkomen). Ok, top, maar je wil wel zelf helemaal gaan sturen … was dat wel de bedoeling en kan het beter? Ongetwijfeld wel en je eerste taak is het zelf toekennen van keywords aan je pagina via de Content Optimizer (blauwe CO bolletjes). Dit doe je op basis van de keywords die Google al in je pagina indexeerde tot nu toe (KEYWORDS > RANKING KEYWORDS) of door eventueel nieuwe te zoeken (KEYWORD RESEARCH). Wat win je er mee?

  • Nu kan de tool pas echt je pagina gaan evalueren SEO-geweis en verkrijg jij het nodige inzicht om de inhoud volledig af te stemmen op de zoekwoorden. Met Bavoko kan je 3 prio 1 keywords toekennen (+synoniemen/varianten door het plus icoontje te gebruiken) en nog vele andere prio 2 keywords.
  • Ga daarna geregeld eens kijken naar deze view, meer bepaald naar de KEYWORDS en DUPLICATES tabs want je wil telkens maar 1 pagina koppelen aan een keyword om dubbele inhoud te vermijden en niet met jezelf te gaan concurreren.
  • Nu de SEO tool precies weet welke zoekwoorden je wil koppelen aan een pagina, kan je in andere pagina’s of posts makkelijk verwijzen naar de inhoud van je pagina aan de hand van de internal linkbuilding tool in de Content Optimizer (INTERNAL LINKS > INCOMING LINKS). Daar vind je de pagina’s opgelijst die het zoekwoord ook bevatten en kan je bevestigen of je een link wil toevoegen.

Voila, dat is alvast de eerste stap en dat is ongetwijfeld een hele boterham die je best in kleinere stapjes opdeelt. Wat handig is om weten … geef je zopas toegevoegde zoekwoorden een sterretje zodat je ze kan opvolgen in de Search > Keyword Monitoring view. Zo kan je opvolgen of je pagina voortaan meer gevonden wordt of niet?

Welke insteken zijn daarna nog interessant?

Bij Search > Keywords zie je de Google Search Console data maar nog net iets meer, namelijk meteen ook de Search Volume van een zoekwoord (een waarde die je bijvoorbeeld in de zoekwoordplanner van Google AdWords terug vindt). Sorteer eens van hoog naar laag. Misschien zitten er wel zoekwoorden bij met een wel heel hoog zoekvolume in vergelijking met de andere zoekwoorden. Als je dat zoekwoord ook letterlijk gebruikte als “Priority Keyword” voor een post of page, is je zoekwoord misschien te breed t.t.z. dat het misschien wel meer betekenissen heeft dan in de zin die jij voor ogen hebt. Als voorbeeld “faïence” met een zoekvolume van 4400 maar faïence alleen is te breed voor een tegelverkoper en dus zal deze beter “faïence tegel” kiezen om te checken of zijn post wel geoptimaliseerd genoeg is. Het woord “tegel” moet ook zeker voorkomen in de titel, de alt en de content en niet alleen “faïence”.

Scroll to Top