Wat zijn zoekwoordtypes in AdWords?

Hoe koppel je een zoekwoord(groep) optimaal aan je pagina?

Bij AdWords kan je bepalen of de zoekterm al dan niet een exacte match moet zijn met het zoekwoord dat je linkt aan je advertentie.

Eerst even duiden dat het zoekwoord, het woord of de woordengroep is waarop je target (in AdWords, in WordPress optimalisatie) en dat de zoekterm het woord of de woordengroep is waarop de gebruiker zoekt.

Spelfouten, enkelvouds- en meervoudsvormen, acroniemen, vervoegingen of verbuigingen van de stam (zoals schilder en schilderen), afkortingen en diakritische tekens moeten niet als afzonderlijke zoekwoorden toegevoegd worden!

type
definitie
zoekwoord
zoekterm (waar een gebruiker op zoekt)
zoektermen die niet zullen matchen aan het zoekwoord
breed (zonder teken)Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten. Eender welk zoekwoord, in eender welke volgorde kan voorkomen in de zoekterm.dameshoedenvrouwenhoeden kopen
luxe autoluxe auto’s, snelle auto, luxe appartementen, dure wagens
breed (met plusteken)Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die de aangepaste term bevatten (of sterk gelijkende varianten ervan, maar geen synoniemen), ongeacht de volgorde./+hoeden +dameshoeden voor dames, dames met hoedenhoeden voor heren, dames kleding
breed op woordgroep (aanhalingstekens)Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die een woordgroep of sterk gelijkende varianten van die woordgroep zijn. De woordgroep kan niet opgesplitst worden, enkel kunnen er extra woorden voor of nakomen in de zoekterm.tennisschoenenlederen rode tennisschoenenschoenen voor tennis
hoeden voor dameshoeden voor dames kopenhoeden dames kopen
exact (vierkante haken)Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die een exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term zijn.dameshoedendameshoeden
uitsluiten (met minteken)Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten zonder de term.

Hieruit kan je opmaken waarom woorden tussen aanhalingstekens dikwijls beter scoren dan woorden tussen vierkante haken. De kosten van adverteren gaan van hoog naar laag, de zoekweergaven en eventuele kliks ook. De relevantie van je zoekweergave daartegen dan weer van laag naar hoog.

Mij lijkt het vooral het interessants om te starten met de plus tekens wat betekent dat die woorden moeten voorkomen in de zoekopdracht maar de volgorde en bijkomende woorden niet van belang zijn. De prijs en relevantie zit in het midden. Op die manier kan je evalueren welke zoektermen aan bod komen en kan je ze later herleiden naar exacte zoektermen.

Het is wel belangrijk om op te gaan volgen op welke zoektermen je dan ook effectief gevonden werd om de niet gewenste zoekwoorden er op termijn uit te filteren.

Scroll to Top