Hoe bepaalt Google op welke positie jouw advertentie getoond wordt en hoeveel betaal je er voor?

Hoe weet je via welke zoekwoorden uw pagina's gevonden worden?

Als je begrijpt hoe de Google AdWords biedingen werken, kan je veel gerichter je campagnes optimaliseren.

maximum bod (euro)
kwaliteitsscore (op 10)
ad rank
adverteerder 121020
adverteerder 24416
adverteerder 36212

Google vermenigvuldigt het maximum bod dat je voor een bepaald zoekwoord wil bieden met de kwaliteitsscore die Google je geeft voor dat zoekwoord in die campagne. Dit is de ad rank die je positie bepaalt. Meer betalen betekent dus niet per definitie hoger scoren.

Wat bepaalt de kwaliteitsscore van een zoekwoord in een campagne?

De kwaliteitsscore van een zoekwoord verhoogt wanneer het zoekwoord sterker gerelateerd is aan wat de campagne biedt, zijnde zijn tekst en de relevantie van de landingspagina wanneer de bezoeker zou doorklikken. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de kosten zullen zijn want Google streeft er naar om de meest relevante informatie eerst te tonen ook bij de betalende zoekresultaten.

Hoeveel betaal je uiteindelijk voor een klik?

De formule is prijs = de ad rank van de adverteerder onder jou / jouw kwaliteitsscore + 0,01 dollar. Dus in voorgaande tabel betaalt adverteerder 1, 16/10+0,01=1,61 dollar, adverteerder 2, 12/4+0,01=3,01, …

Welke biedstrategieën zijn er?

Automatisch

De minst tijdrovende biedstrategie maar ook de minst controleerbare. Het is belangrijk om een maximum CPC in te stellen, die zeker niet te hoog maar ook niet te laag mag zijn.

Handmatig

Bij elk zoekwoord geeft AdWords aan welk bod nodig zou zijn om bovenaan de pagina of ook om op de eerste positie te staan.

Scroll to Top